الکلها در درجه خلوص های مختلفی تولید می شوند. منظورمان از این الکلها که الان درباره اش صحبت می کنیم الکلهای اتیلیک پزشکی است که در سه مدل مختلف تولید می شوند. می خواهیم بدانیم هر کدام برای چه کاری استفاده می شود. و فرقش با بقیه چیست.

الکل 70 درصد

این الکلها از اتانول ساخته می شوند. منظور از 70 درصد میزانی از اتانول است که در آن قرار گرفته است. در مورد الکلهای پزشکی 30 درصد بقیه را آب تشکیل می دهد. از این مدل الکلها برای ضدعفونی کردن استفاده می شود. در کرونا نیز این الکلها بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. دز 70 و بالای 70 می تواند به نابودی بسیار قوی میکروارگانیسم ها بینجامد. در دوره کرونا از این نوع از الکلها برای ضدعفونی کردن سطوحی که مشکوک به ویروس کرونا بود بسیار استفاده شد. حتی برای ضدعفونی کردن دست و موبایل و وسایلی که زیاد در تماس با دست بود از این الکلها استفاده کردیم تا ویروس کرونا را از بین ببریم. توجه کنید که در دوره کرونا این الکلها استفاده عمومی تری هم پیدا کردند. اما مدلهایی از این الکلها که در آن دوره وارد بازار شد علاوه بر آب از نرم کننده هم برخوردار بود تا باعث خشکی بیش از حد پوست دست نشود.

در محیط های بیمارستانی و درمانی مثل مطب پزشک، دندانپزشکی، درمانگاه و بیمارستان هر روز از این محصولات مهم استفاده می کنند. همان طور که گفتیم مهم ترین و اصلی ترین کاربرد هم همین موضوع ضدعفونی کنندگی است. برای ضدعفونی کردن ابزارهای پزشکی می توان از این الکلها استفاده کرد. هم چنین برای ضدعفونی سطوح بسیار آلوده از این الکلها استفاده می کنند.

الکل 96 درصد

نمونه دیگری از الکلهای اتیلیک پزشکی مدل 96 است. با توجه به توضیحی که در بالا در باره عدد دادیم مشخص شد که این عدد درجه و درصد وجود اتانول را مشخص می نماید. و همان طور که مشخص است این الکلها از 96 درصد اتانول و 4 درصد آب تشکیل می شوند. از این الکلها در محیط های آزمایشگاهی نیز استفاده می شود. هم خاصیت ضد عفونی کنندگی دارند. و هم می شود از آن ها در برخی از آزمایش ها استفاده کرد. هم در محیط های درمانی بزرگ مثل بیمارستان ها و هم در آزمایش گاه های تشخیص پزشکی استفاده می شوند. در برخی از آزمایش های پژوهشی نیز می توان از این محصولات استفاده کرد.

الکل 99/8 درصد

بالا ترین و خالص ترین درجه ای که از الکلهای اتیلیک پزشکی وجود دارد مدل 99/8 است. به این الکلها نام مطلق داده اند. یعنی تقریبا الکلی که بسیار بسیار خالص است. 0/2 درصد دیگر را هم آب تشکیل داده است. بهترین الکلها برای آزمایش های تحقیقاتی و پژوهشی این مدل هستند. به خاطر این که به دلیل بالا بودن دز اتانول باعث می شوند که نتیجه آزمایش بسیار دقیق باشد.

یکی دیگر از کاربرد های مهم این الکلها شستشوی دستگاه های بسیار حساس پزشکی است. و به دلیل این که ناخالصی ندارند هرگز باعث ایجاد رسوب در داخل این دستگاه ها نمی شوند. از این الکلها نیز می توان برای ضدعفونی کنندگی استفاده کرد. اما معمولا به خاطر این که هزینه بیشتری نسبت به 70 درصد دارند معمولا در بیمارستان ها جهت ضدعفونی کردن از همان مدل 70 درصد به جای 99/8 استفاده می کنند.

یکی از جالب ترین کاربرد هایی که نوع مطلق دارد نگهداری است. حتما در دوران تحصیل به یاد دارید که وقتی به آزمایشگاه محل تحصیل خود می رفتید مشاهده می کردید که برخی از جانداران مرده که قرار است که در درس به شما نشان داده شوند در الکل قرار گرفته اند. ماری که در الکل بوده است و سال هاست به همین صورت در داخل شیشه ای که پر از الکل است قرار گرفته است. و یا یک جاندار کم یاب دریایی که پس از یافت شدن در شیشه ای پر از الکل انداخته شده است تا به همصن صورت باقی بماند. برخی از چیزهایی که به این صورت نگهداری می شوند از نظر باستانی نیز مهم هستند. و در برخی از موزه ها می توانید این نمونه ها را مشاهده کنید. در محیط های بیمارستانی جهت نگهداری بسیاری از موارد از همین نوع از الکلها استفاده می شود.

آیا می توان به این درجه غلظت نوشته شده اعتماد کرد؟

بدیهی است که مورد اعتماد ترین محصولات به خصوص در همین زمینه ضدعفونی کننده ها محصولاتی است که توسط کارخانه تولید شده باشند. امروزه کارخانه های تولید پزشکی زیادی هستند که در زمینه ضدعفونی کننده ها فعالیت دارند. و یکی از محصولاتی که معمولا در همین شرکت ها تولید می شود الکلهایی است که به صورت اتیلیک در دزهای مختلف تولید می شوند. این محصولات در محیط های درمانی و تحقیقاتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. محصولاتی که بدون هولوگرام کارخانه و به صورت دستی تولید می شوند هرگز نمی توانند به اندازه محصولات کارخانه ای مورد اعتماد باشند. محصولات تولید کارخانه نیز باید استاندارد های لازم را داشته باشند. منظور از این استانداردها برچسب های اصالت کالا و سیب سلامت و تاییدیه سازمان غذا و دارو است.

آیا می توان از این محصولات برای امورات دیگر استفاده کرد؟

بله این محصولات گاها در برخی از کارخانه ها جهت شستن دستگاه ها و... استفاده می شوند. جهت تولید عطر و ادکلن نیز گاها از این محصولات استفاده می شود. برای مصارف پزشکی ساخته شده اند اما به دلیل این که بسیار حرفه ای و بدون افزوده های دیگر هستند گاها در برخی کارخانه ها جهت پاکسازی دستگاه های بزرگ صنعتی و موارد دیگر نیز استفاده می شوند.